Kongres Nowej Mobilności 2019- relacja

Kongres Nowej Mobilności 2019- relacja

Rozpowszechnienie elektrycznych aut, dostępność stanowisk szybkiego ładowania, problemy i wyzwania miast w zakresie transportu, konsekwencja w sprawie oznaczeń drogowych, a przede wszystkim – ograniczenie emisji CO2. To główne cele pierwszego Kongresu Nowej Mobilności, organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Związek Miast Polskich, Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej i gospodarza KNM – miasto Lublin.

Przedstawiciele kancelarii Kolmers Legal przez dwa dni mieli przyjemność brać udział dyskusjach na temat propagowania i realizacji najbardziej obiecujących, innowacyjnych koncepcji nowej mobilności. Współistnienie publicznego transportu zbiorowego, systemów car-sharingu, wypożyczalni rowerów miejskich i pozostałych usług w obrębie komunikacji miejskiej, w oparciu o rozwiązania zeroemisyjne, to kwintesencja podejścia smart city, bazującego na nowoczesnych technologiach i równowadze z istniejącymi już systemami transportu.

Do udziału w Kongresie Nowej Mobilności zaproszone zostały nie tylko władze polskich miast, przedstawiciele rad gmin, ale także pracownicy samorządowi i pracownicy jednostek zależnych, w których zakresie odpowiedzialności znajduje się elektromobilność i kwestie zrównoważonego transportu. Powszechnie wiadomo, że rynek pojazdów elektrycznych nie będzie się rozwijał, jeżeli wraz z nim nie będzie rozwoju niezbędnej infrastruktury. Najnowsze szacunki przewidują, że 20-25 proc. ładowań samochodów elektrycznych przez użytkowników indywidualnych będzie odbywać się w przestrzeni miejskiej – samorządy odegrają więc kluczową rolę w upowszechnianiu elektromobilności w Polsce.

Inauguracją Kongresu było podpisanie przez prezydentów i wiceprezydentów 30 polskich miast, w tym m.in. Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Częstochowy, Kielc, Białej Podlaskiej, Lublina, Słupska i Krakowa Deklaracji na rzecz rozwoju elektrombilności.

Stworzyliśmy wydarzenie wyjątkowe, w ramach którego chcemy kształtować rynek zeroemisyjnego transportu w Polsce, a nie tylko o nim mówić. To jest kongres dla polskich samorządów, na którym członkowie i partnerzy PSPA mogą przekazać praktyczną wiedzę. Podczas kongresu pokazujemy, jak może wyglądać przyszłość zrównoważonego transportu. Chcemy, żeby to właśnie tutaj, na KNM, wykuwała się polska elektromobilność

– mówił podczas inauguracji kongresu Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Jak wynika z opublikowanego podczas Kongresu raportu, zdecydowana większość polskich kierowców nie zna przywilejów wynikających z użytkowania pojazdów elektrycznych, a równie przytłaczająca większość nie orientuje się, gdzie jest najbliższa ładowarka. Z drugiej strony, niepokojącą normą dla użytkowników samochodów elektrycznych jest nieodpowiednia reakcja innych uczestników ruchu drogowego, np. na jazdę po buspasach, czy blokowanie dostępu do ładowarki.

Radca prawny Piotr Kolanowski po prezentacji Systemu Identyfikacji Elektromobilności stwierdził:

Konkluzje wynikające z raportu są jasne. Wprowadzenie oznaczeń dla użytkowników pojazdów elektrycznych jest obecnie utrudnione, w niektórych kwestiach wręcz niemożliwe. Brak odpowiedniego katalogu znaków i jego mocno zamknięty charakter stanowi poważną przeszkodę w propagowaniu elektromobilności, w tym w zakresie codziennego użytkowania oraz pewnych udogodnień przewidzianych dla kierowców pojazdów elektrycznych. Z tego co pamiętam, jest ich obecnie ponad 6000, ale liczba szybko rośnie. Wobec braku uregulowań prawnych umożliwiających umiejscowienie przy drodze odpowiednich znaków drogowych, oznaczających – przykładowo – pas tylko dla samochodów elektrycznych czy odpowiedniej tablicy informującej o umiejscowieniu stacji ładowania, ta kwestia musi (i to jak najszybciej, patrząc na rosnące zainteresowanie pojazdami elektrycznymi) zostać jednoznacznie uregulowana w ramach kompleksowej nowelizacji przepisów. Tu szczególne brawa dla Macieja Mazura i całego Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych za niesamowitą pracę włożoną w przygotowanie propozycji spójnego systemu identyfikacji dla polskiej elektromobilności. Z tego co widziałem, oznakowania oparte na propozycjach PSPA wdrożyło już miasto Łódź, czas na kolejne.